13 uur niets eten tussen avond en ochtend houd je jong.



Timing is nog belangrijker dan gedacht. Net als tussen 2 sportsessies heeft je lichaam tijd nodig om te rusten na een dag eten. Hoe lang? Minstens 13 uur bezorgt de grootste voordelen. 


Onderzoek op mensen en muizen heeft uitgewezen dat het consumeren van energie naar eigen zin en behoefte, maar wel binnen een afgebakende tijdzone per dag, een positief effect heeft op het glucosemetabolisme, wat nauw samenhangt met chronische ziektes zoals diabetes en kanker.

In het bijzonder wanneer deze tijdzone, die best minder dan 12 tot 8 uur bedraagt, samenvalt met het ritme van de dag en de nacht. Deze vorm van correct plannen van onze energie-opname (calorieën) is een krachtig middel om onze biologische klok te herstellen, waarvan het eveneens bewezen is een factor te zijn in het vermijden van kankers. Het eten buiten het ritme van onze biologische klok verstoort namelijk de inwendige balans die invloed heeft op de concentraties van metabolische hormonen met aan overgewicht gerelateerde ziektes en het versnellen van bepaalde kankers tot gevolg.


Als voorbeeld zijn er onderzoeken die een verband kunnen aantonen tussen nachtwerkers en borstkanker.(1)

Ook tijdens chemotherapie kan vasten de behandeling versterken maar dit is sterk afhankelijk van het type kanker en moet per situatie beoordeeld worden.

Bijna alle grote invloeden op het risico op borstkanker kunnen op positieve wijze beïnvloed worden door de effecten van vasten. Dr. Ruth Patterson, professor in het UC San Diego Department of Family Medicine and Public Health en eveneens Associate Director of Population Sciences en voorzitter van het Cancer Prevention program in het Moores Cancer Center te UC San Diego Health wijst in een podcast (3) voornamelijk naar volgende factoren:


  • Overgewicht (4):

Zoals vernoemd speelt de biologische klok een grote rol in het regelen van de metabolische hormonen en is het vaak zo dat men binnen een ingekort tijdsvenster automatisch minder calorieën eet zonder meer honger te hebben, integendeel. Een lager totaal aan calorieën is dan weer gelinkt aan minder afvalstoffen en oxidatie van de cellen of anders gezegd minder veroudering en langere levensduur.


  • Fysieke activiteit:

Dit zou elke mens al moeten nastreven, het is de basis van een gezond brein en lichaam.

Is het niet om je gelukshormoon of zelfvertrouwen te boosten, doe het dan om benzine te sparen. Er blijven alleszins meer uren over in je dag om te sporten indien je een beperkte periode aan eten besteedt. Daarbij maak je na enkele uren vasten meer natuurlijk groeihormoon aan en ga je ontstekingen tegen wat herstel drastisch kan versnellen en zo frequenter sporten mogelijk wordt.


  • Gebruik van tabak

Deze factor ligt voor de hand maar blijft relevant. Een directe link kan je het niet noemen maar mogelijks zal het succes dat je ervaart met eten binnen een beter tijdsvenster je aanzetten om ook op andere vlakken zoals roken een gezondere aanpak te gaan hanteren.


  • Oestrogeen (4):

Kan de groei van tumoren promoten. Vetcellen kunnen oestrogeen produceren en bij onderzoek naar oestrogeenwaardes is er nog een groeifactor van borstkanker aan het licht gekomen:


  • Insuline:

Vooral inactieve mensen met overgewicht hebben de hoogste insulinewaardes in hun bloed. Hoge waardes van insuline verlagen dan weer de hoeveelheid SHBG* dat zich bindt aan oestrogeen om het onbruikbaar te maken. Insuline en oestrogeen zijn dus nauw aan elkaar verbonden. (*Sekshormoon bindend globine)


  • Ontstekingen in het lichaam (5):

Elke populaire vorm van tijdsgebonden vasten doet ontstekingen dalen.


Zo verlaagt een dagelijkse eetpauze of vasten van 13 uur de kans op wederkeren van borstkanker met 40%. Terwijl de de kans op sterfte door borstkanker met 20% vermindert.


Voeg hier nog de stimulatie van autofagie (6) aan toe waarbij verzwakte en beschadigde celonderdelen als brandstof worden gebruikt met als gevolg dat parasieten en kankers geen voeding krijgen maar gezonde cellen sterker worden en je ziet dat vasten, ieder op een aan zich aangepaste wijze, te veel voordelen brengt om volledig links te laten liggen. Uiteraard is het consulteren van 1 of meerdere specialisten ten sterkste aan te raden vooraleer langdurige vastenperiodes in te lassen, zeker wanneer men kampt met bepaalde aandoeningen of medicatie gebruikt. Er zijn zelfs heuse centra, zoals het Buchinger Wilhelmi Fasting Clinic, die al decennia lang mensen begeleiden in langere vastenperiodes onder medisch toezicht, waar 85% procent van de deelnemers getuigt een groot positief effect te hebben ondervonden. (7)

En voor wie zich zorgen maakt om spiermassa: wanneer er geen insuline meer aanwezig is in het bloed (na enkele uren vasten) maakt het lichaam natuurlijk groeihormoon aan om de spieren te behouden en zelfs te versterken. Beter dus dan 8x per dag eiwitten consumeren en bijkomende afvalstoffen te moeten verwerken.


Samengevat wordt door Dr. Ruth Patterson aangeraden bij kankerpreventie en behandeling te streven naar:

  • Gematigd gewichtsverlies.
  • 13 uur niets te eten tussen avond en ochtend.
  • Genoeg beweging.
  • Geen te lange periodes neer te zitten.
  • Een vast slaappatroon.
  • Hoogwaardige voeding = hoog in voedingsstoffen en van goede kwaliteit.


Volg @gezoned op instagram of word lid van onze community

voor praktische tips en meer essentiële kennis.


Of mail je vragen naar info@gezoned.be.


Tip 1: De tijdzone waarin je eet mag gerust wat verschoven worden tussen verschillende dagen naargelang je dagplanning of sociale activiteiten. Dit heeft geen invloed op de positieve effecten.



  1. https://breast-cancer-research.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13058-016-0743-z
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3608686/
  3. Lees de notities of herbeluister de podcast: https://podcastnotes.org/uncategorized/time-restricted-eating-in-humans-breast-cancer-prevention%e2%80%ac/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4691342/
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2803035/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6274804/
  7. https://www.youtube.com/watch?v=BsosxBjCUcE